Hoe maak je een folder ontwerp? Tips en advies.
Je wilt weten hoe je een folder maakt? Zoek niet verder: onderstaand mijn ontwerp- en druktips, vergaard na letterlijk honderden ontwerpen en miljoenen gedrukte exemplaren.
Software, waarmee maak ik mijn folder?
We beginnen met wat niet te gebruiken. Word. Word is een tekstverwerker, laten we het zo houden. Als je nog nooit iets ontworpen hebt is Photoshop waarschijnlijk je beste keuze, de leercurve is niet al te stijl en je kan naar hartelust foto’s, teksten en wellicht vectorillustraties plaatsen. Mooie bijkomstigheid is de brede beschikbaarheid van gratis online ‘tutorials’ en handleidingen. Zorg er wel voor dat je de correcte afmetingen en resolutie instelt, je drukker zal je dankbaar zijn. Mocht je een beperkt budget hebben kijk dan eens naar een kosteloos Photoshop alternatief: GIMP, geschikt voor zowel Windows als Linux. Let wel, GIMP heeft een beperkte 4-kleuren modus (CMYK), lees hier meer over deze beperking.
Welk formaat?
Een veelgestelde vraag: Welk formaat is het meest geschikt voor mijn folder? [hier heel betoog over hoe je moeilijk antwoord kan geven op de ‘formaat’ vraag…] Het antwoord is verrassend eenvoudig: een A4 drieluikje natuurlijk! Met een dergelijk formaat zit je voor een korte boodschap eigenlijk altijd goed. Gevouwen is het makkelijk meenemen (past in een achterzak) én je hebt ruimte voor ca. 100 woorden per luikje. Bovendien is de drieluik zeer geschikt om aan de ‘rule of thirds‘ te voldoen, gebruik één luikje voor wat meer grafische elementen en twee luikjes voor vooral tekst. Tadaa, je ontwerp oogt direct professioneler. Het is niet voor niks het meest verkochte formaat folder.
Schrijf je teksten: blijf bij de boodschap en houd het kort!
Je hebt volgens onderzoek maar 7 seconden om je lezer te boeien, niet bijzonder veel om interesse op te wekken. Gebruik de ruimte verstandig en maak je tekst ‘scannable’, dat wil zeggen, plaats om de paar zinnen een kop, houd je regels kort en probeer zo min mogelijk in herhaling te vallen. Hier en daar een opsommingslijstje kan goed werken maar wissel af met volledige teksten. Sluit je tekst altijd af met een duidelijke call-to-action om de opgewekte interesse ook daadwerkelijk om te zetten in handelen.
Ontwerp, leun op bestaande successen
Direct een meesterwerk neerzetten zit er waarschijnlijk niet in, zeker niet als je weinig ervaring hebt met vormgeven. Vang je onkunde op en neem een Google Afbeeldingen crash-cursus! Verzamel zoveel mogelijk bestaande ontwerpen, bestudeer het beeldmateriaal, de layout, het lettertype gebruik en de kleuren. Met een beetje gezond verstand zal snel duidelijk worden wat wel en wat niet werkt. Voeg de elementen van goede ontwerpen samen om iets origineels neer te zetten. Zorg er wel voor dat het geheel samenhangt, beperk je tot twee of drie verschillende lettertypes, gebruik rustige kleuren en vooral, durf ruimte ook gewoon leeg te laten (plaats een denkbeeldig kader van zeg 2cm rondom elke zijde). [plaats hier stukje over vermijden slagschaduw, reliëf, kleurverloop en ander werk van de duivel…].
Drukken
Als je je hebt gehouden aan de aanleverspecificaties van je drukker is het een kwestie van exporteren en indienen. Maar welk bestandstype? PDF is de gouden standaard maar kent een aantal valkuilen zoals verkeerde afvlakking of niet ingesloten lettertypes. Grafische puristen zullen me verketteren maar JPG (of jpeg) is een prima en veilig alternatief. Als je resolutie hoog genoeg (minimaal 300dpi) is en je kleurindeling goed is ingesteld (CMYK) heb je weinig te vrezen.
Geen zin om zelf aan de slag te gaan?
Stuur een mail, bekijk de mogelijkheden of bel 050 – 2100 152 voor meer informatie over het laten maken van jouw folder.